NÄIN OPETAT LAPSESI LUKEMAAN

ALOITA ÄÄNEEN LUKEMALLA

Lukuhetki on parhaimmillaan silloin, kun teillä ei ole kiire mihinkään, eikä lapsesi ole liian aktiivinen tai väsynyt. Luettuasi voit kysellä lapsesi mielipidettä tekstistä ja jutella aiheista tarkemmin. Tämän jälkeen voitte siirtyä opi lukemaan -kirjojen pariin. Niiden aiheet ja hahmot mukailevat ääneen luettua kirjaa.

NÄIN KÄYTÄT OPI LUKEMAAN -KIRJOJA:

Tarkastelkaa kirjan nimeä ja kannen kuvitusta. Mistä kirja voisi kertoa? Anna lapsen kertoa, miltä kirja hänestä näyttää. Ennakko-odotukset tuovat lukemiseen uutta mielenkiintoa.

Kuvat tukevat kirjan tekstiä ja tekevät tarinasta elävämmän. Kysy lapselta, mitä kaikkea kuvissa tapahtuu.

Aina ei tarvitse aloittaa alusta ja lukea jokaista sivua järjestyksessä. Anna lapsen päättää, miltä sivulta lukeminen saa alkaa.

Voitte jutella tarinasta sopivin väliajoin. Anna lapsen päättää tahti.

4–6-vuotiaat eivät aina hahmota yksittäisiä sanoja. Sanojen osoittaminen auttaa erottamaan tekstistä sanat.

Jos lapsi tunnistaa sanoista kirjaimia tai osia, rohkaise häntä lukemaan koko sana.

Lukeminen on upea kokemus! Siihen voi liittyä myös paljon pohdintaa, tarinoiden eteenpäin kehittelyä ja kuvittelua. Joskus on myös hauska miettiä, miten kirjojen tarinat soveltuvat omaan elämään ja kokemuksiin. Tai vaikkapa omiin unelmiin.

Lapsista on hauskaa palata tuttujen kirjojen pariin aina uudelleen. Tuttuus ja tarinan ulkoa osaaminen tuo onnistumisen tunteita. Kysy lapselta, mitä hän muistaa kirjasta edellisen lukukerran perusteella!

Ennen kuin lukeminen on sujuvaa, lapsi voi jäädä jumiin kirjaimeen, jota ei tunnista tai muista. Ennen kuin autat lukemalla sanan itse, odota hetki. Kysy lapselta, mitä tuttuja kirjaimia sanassa on, ja olisiko kuvassa jokin vinkki sanasta. Voit myös ääntää sanan ensimmäisen kirjaimen lapsesi avuksi. Jos lapsi hoksaa sanan, kehu häntä vuolaasti! Jos hän ei vinkeistä huolimatta pääse eteenpäin, lue sana hänelle.

Kun hän onnistuu, muista hurjat ja rakkaudentäyteiset kehut!

Harjoittelussa kannattaa olla kärsivällinen. Lapsi lukee kokonaisen kirjan sitten, kun on siihen valmis.

Kysy vaikka: ”Löydätkö kirjasta sanan ’aurinko’?” sen sijaan että osoittaisit sanaa, ja kysyisit, mitä siinä lukee.

Opi lukemaan -kirjoissa on listattu usein esiintyvät, tutut sanat. Pyydä lastasi vaikka etsimään sana ”minä” kirjasta.

Rohkaise häntä keksimään eri hahmoille erilaisia ääniä. Niin lukemisesta tulee entistä hauskempaa, ikään kuin leikkiä.

Miettikää, minkälaisen eron kysymys- ja huutomerkit lauseen ääntämiseen tekevät. Lukekaa kysyviä ja huudahtavia lauseita ja tavallisia, pisteen päättyviä lauseita. Älkää säästelkö ääntänne huutomerkkien kohdalla!

Jos lapsi alkaa osoittaa kyllästymisen merkkejä, jatkakaa lukutreenejä toisella kertaa.